To do, or not to do……that’s the question.

Wie of wat bepaald wanneer je klaar bent?

Schumacher tijdens de Gp van België 2012, met een speciale helm om zijn 300e raceweekend te vieren.

Michael Schumacher vierde onlangs een jubileum. Tijdens de Grand Prix van België nam hij voor de 300e keer deel aan een race weekend in de F1, en het is ook nog eens de locatie waar het 21 jaar geleden allemaal voor hem begon. Het is velen niet gegunt een dergelijk punt in hun F1 carriére te bereiken, onder andere vanwege het ‘natuurlijk verval’ in snelheid dat vele coureurs ondergaan gedurende hun ‘latere jaren’ (het zet meestal in vanaf halverwege de 30). Een voorbeeld van een coureur met relatief weinig verval is zijn oud teamgenoot en collega in de 300+ groep, Rubens Barrichello.

Menig coureur zal het na zijn 40e ook niet meer voor elkaar krijgen om terug te komen in de F1. Maar als je 7-voudig wereldkampioen en een levende legende bent, dan mag het niet als vreemd ervaren worden dat er enige interesse is om je weer achter het stuur te krijgen.

Hier doemt het grote vraagteken op…heb je het nog? Aan het behalen van grote successen dragen veel factoren bij. Kunnen deze allemaal opnieuw als puzzelstukjes ineen vallen?
Toen Michael Schumacher besloot om per 2010 terug te keren in de F1, ditmaal bij het nieuwe Mercedes Grand Prix team (tot schok van Ferrari fans, welke zich bedrogen voelde), was hij er zich van bewust dat het geen makkelijke klus ging worden. Als je in de spotlights staat heeft iedereen een mening.

Nu, september 2012 is hij 6 races van het einde van zijn contract verwijderd.
De drie seizoenen hebben hem 1 podium opgeleverd. Er zijn wat pieken geweest, maar ook zeker momenten van kritiek, met als sterke voorbeelden de GP’s van Singapore in 2011/12 en die van Spanje in 2012. In deze races werd hem onachtzaamheid verweten, hij klapte onnodig en hard bovenop voorliggers. Naast deze ontwikkelingen reed hij ook redelijk consistent achter zijn teamgenoot. Een naam van formaat trekt altijd kritiek aan, en velen betwijfelen dan ook of hij het nog wel in zich heeft.

In de loop van 2012 kreeg Michael een mogelijkheid op zijn contract te verlengen voor 2013, maar hij lijkt te twijfelen. Daar Mercedes duidelijkheid schijnt te willen, en zich de mogelijk aanbood Lewis Hamilton (de kampioen van 2008) binnen te halen, viel Schumacher voor het eerst in zijn carriére buiten de boot. Moet hij door? Is er nog gegronde reden om door te gaan? What’s there to gain? And what’s to lose?

Zijn terugkeer in de F1, na een afwezigheid van 3 seizoenen, ondernam hij vooral omdat

Pole in Monaco!

hij de sport meer is gaan missen dan hij had verwacht. Een paar jaar aan het thuisfront waren fijn, maar tijdens een test in een GP2 wagen* begon het vuur toch weer te branden.
Hij geniet van de sport, dit is al een reden waarom hij door moet mogen gaan mijns inziens. Zolang iemand hem wil hebben natuurlijk. Maar vergooit hij hiermee niet al zijn statistieken en legendarische status? Wordt hij niet ‘de man die niet wist wanneer hij moest stoppen’ bovenop ‘een van de besten allertijden’?

Hij heeft, mijns inziens, niets te verliezen. Zolang hij er nog de lol uit haalt en zichzelf er van kan overtuigen dat hij iets bijdraagt aan de sport en het team waar hij rijd dan zie ik geen obstakel. Maar is hij nog wel snel genoeg? Is hij wat men in de sport nog wel eens een ‘rijdende chicane’ noemt geworden? Rijden we straks ipv achter de ‘Trulli-train’** straks achter de ‘Schumi-train’ aan?

Laten we er eens een paar duidelijke feiten en statistieken bij pakken:

Hoewel Mercedes (als team) bevolkt wordt door vele goede monteurs, managers e.d. (net als in Schumi’s tijd bij Ferrari), bijvoorbeeld Ross Brawn***, is het er in de 3 seizoenen nog niet van gekomen. Het 2012 seizoen is het beste gebleken tot nu toe, met 1 overwinning voor teamgenoot Rosberg en podium voor Schumacher. Het feit dat Schumacher zijn 8e wereldtitel dus nog niet binnen heeft is dus niet alleen aan hem te wijten.
Een ander, opmerkelijk, gegeven is dat zijn auto een stuk onbetrouwbaarder is gebleken dan die van teamgenoot Rosberg. De verhouding is 14 om 4 (in 52 races). Nu is het niet ontkennen dat Schumacher niet meer zo snel is als vroeger, maar is hij nu zo sloom als vele critici beweren? Als men kijkt naar het lopende seizoen dan is hij in de helft van de 14 races uitgevallen. Het aantal punten dat Schumacher scoort per finish is dit jaar 6.1, voor Rosberg 6.6.

Als je de cijfers bekijkt is Schumacher zeker niet meer de vlugge prins op het stijgerende paard van ooit. Maar hij presteert zeker niet ondermaats in een wagens welke gedurende zijn 3 jaren bij Mercedes gebracht hebben wat hij ervan verwachtte. Er komt meer bij een succesvol resultaat kijken dan een vlugge vent achter het stuur.

Update 4 oktober: Michael heeft besloten er mee te stoppen na dit seizoen. Hoewel dit voor veel fans jammer is ben ik wel blij om een paar opmerkingen in zijn verklaring:

I have decided to retire from Formula 1 at the end of the season, although I am still able to compete with the best drivers of the world. This is something that makes me proud, and this is part of why I never regretted my comeback. I can be happy with my performance and the fact that I was continuously raising my game during the last three years. But then, at some point it is time to say goodbye.”

Het feit dat hij openlijk stelt geen spijt te hebben van zijn comeback, en te willen stoppen op het moment dat hij weet dat hij nog mee kan komen met de snelste in de wereld zou voor een Schumacher-fan alleen maar mooi nieuws moeten zijn.

Persoonlijk hoop ik, ik meen dan ook zeker niet geheel objectief te zijn in dit artikel, dat hij bij een ander team door gaat…MITS hij dit zelf wil. Op basis van zijn snelheid en prestaties meen ik dat hij zeker nog recht heeft op een plek in de F1.

*Schumacher was gevraagd in te vallen bij Ferrari (dit gedurende de 2e seizoenshelft van 2009) om de gewonde Felipe Massa te vervangen. Schumacher was hier nog niet toe in staat, maar zag dus wel weer het heilig vuur.

** Voormalig F1 coureur Jarno Trulli stond er tegen het einde van zijn carriére om bekend zo vaak iedereen op te houden dat men de daardoor ontstaande ‘treintje’ aan wagen de ‘Trulli-train’ is gaan noemen.

*** Met teammanager Ross Brawn haalde Michael al zijn 7 wereldtitels (2 bij Benetton, 5 bij Ferrari), en zijn aanwezigheid bij Mercedes speelde een grote rol in de keuze van Schumacher om bij dit team zijn terugkeer te maken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s