Tilkemania

Hermann TilkeHermann Tilke is een van de vier ontwerpers die erkend wordt door de FIA, maar is de enige die is aangesteld om circuits te ontwerpen. Zijn eerste echte aanstelling was het aanpassen van de oude Österreichring naar het modernere complex de A1-Ring (tegenwoordig Red Bull-ring).

Tilke was betrokken bij rigoreuze aanpassingen van Europese Formule 1 circuits zoals bijvoorbeeld: Hockenheimring; Circuit de Catalunya; Autodromo Nazionale Monza; Nürburgring; Silverstone Circuit en in Japan Fuji Speedway.  Het ontwerpbureau van Tilke heeft veelal de contracten binnen weten te hengelen om nieuwe circuits vanaf nul te mogen ontwerpen, waaronder Sepang International Circuit (Maleisië); Bahrain International Circuit; Shanghai International Circuit; Istanbul Park Racing Circuit; Valencia Street Circuit; Marina Bay Street Circuit; Yas Marina Circuit; Motorland Aragón; Korea International Circuit;  Buddh International Circuit en meest recent Circuit of the Americas om er een paar te noemen.

Veel van zijn circuits zijn mooi neer gelegde banen, waar je gerust onbestraft een foutje kunt maken. Dit is tevens een van zijn zwakke Marina Bay Circuit - Singaporepunten in het ontwerpen van circuits. Een andere is het benoemen van het Valencia Street Circuit, wat eigenlijk een semi stratencircuit is en niet zoals gepretendeerd wordt een volledig stratencircuit. Hij heeft namelijk in Valencia de vrijheid gekregen om het circuit binnen het havengebied te mogen ontwerpen. Dit is an sich nog niet zo erg, zij het dat hij ook de vrijheid kreeg om zoals nagenoeg alle circuits van zijn hand hebben, grote uitloopstroken te plaatsen waardoor het dus eigenlijk een kunstmatig stratencircuit is. Als we een ander stratencircuit van zijn hand als voorbeeld nemen, namelijk Singapore, daar lagen de wegen er al en heeft hij dus met die bestaande wegen een circuit moeten maken. Het enige wat in Singapore een permanent gedeelte van het circuit is, is het rechte stuk bij start / finish en het bijbehorende pitscomplex.

Zijn circuits zijn wel degelijk onderhevig aan kritiek. Dit omdat hij er bijvoorbeeld van beschuldigd wordt om ‘saaie circuits te maken’, tevens wordt hij er ook van beschuldigd dat hij ‘legendarische circuits mishandeld tot misbaksels, zoals Hockenheim’. Zo stelde Sir Jackie Stewart dat Tilke eigenlijk alleen maar kopieën aan het maken was, aangezien dat bijna alle banen in zekere zin op elkaar lijken. Een ander euvel van zijn circuits is dat het over het algemeen moeilijk is om in te halen zonder de kunstmatige middelen die we vandaag de dag hebben in de Formule 1 (KERS en DRS).

Suzuka Circuit - JapanWellicht kent men een aantal van de circuits wel die John Hugenholtz heeft ontworpen:  Suzuka Circuit; Circuit Zolder; het stadiongedeelte van de Hockenheimring; Circuito Permanente del Jarama  en niet te vergeten Circuit Park Zandvoort. Deze circuits worden allen vaak geprezen als innovatief en uitdagend, iets waar Tilke een puntje aan kan zuigen. Daarom wordt het eigenlijk ook hoog tijd dat er eens iemand anders de honneurs gaat waarnemen wat het betreft qua ontwerpen van circuits. Dit zodat er weer een aantal echt gave circuits op de kalender komen in plaats van al die karakteloze circuits die we nu hebben.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s