Rivaliteit op het circuit (deel I) – Prost contra Senna

Gedurende de geschiedenis van de motorsport zijn er nogal eens vetes geweest tussen de diverse coureurs. Voor de Formule 1 schiet dan haast logischerwijs als eerste de vete tussen Ayrton Senna en Alain Prost te binnen, in de MotoGP denken we dan bijvoorbeeld aan de verstandshouding tussen aan de ene  kant Valentino Rossi en in eerste instantie Max Biaggi en later zelfs Sete Gibernau en nog weer later Jorge Lorenzo.

In het eerste deel behandelen we de rivaliteit tussen Alain Prost en Ayrton Senna.

 

In den beginne:

Tussen Alain Prost en Ayrton Senna was het in eerste instantie pais en vree. Ze werden teamgenoten in 1988. Er waren wel incidenten, zoals in dat jaar in Portugal, Senna dwong Prost om achter hem te blijven door hem bijna de pitmuur in te duwen. Prost was uiteindelijk in staat om Senna toch via de buitenkant in te halen, maar was duidelijk geagiteerd door de actie van Senna. De onderlinge rivaliteit werd erger gedurende de Grand Prix van San Marino, waar beide coureurs onderling hadden afgesproken om het elkaar in de eerste bocht niet onnodig lastig te maken. Senna kwam van de twee als beste weg en Prost bleef achter Senna rijden, zoals afgesproken. In de vierde ronde van de wedstrijd crashte Gerhard Berger, waarna de wedstrijd werd stil gelegd. Bij de herstart kwam Prost beter weg, waarna Senna hem inhaalde – waarmee de onderlinge afspraak werd verbroken – en Prost furieus was op Senna. Senna voerde aan dat hij niet onjuist gehandeld had, aangezien het om een herstart ging. Prost was vanwege dit link op McLaren, vanwege de onderlinge verhoudingen tussen Senna en Honda en dat ze daarom Senna een voorkeursbehandeling zouden geven. Halverwege het seizoen maakte Prost dan ook bekend dat hij gedurende het seizoen 1990 voor Ferrari zou uitkomen.

Wanneer er titels op het spel staan:

Senna vs Prost Suzuka 1989De vete zijn piek toen ze bij de laatste wedstrijd van het seizoen 1989 belanden. Gedurende die wedstrijd reed Prost aan de leiding met Senna op de voet gevolgd. Daar waar Senna het idee had dat hij opgehouden werd door Prost zette hij zijn McLaren naast die van zijn teamgenoot bij het aanremmen van de Casio Triangle chicane. Hoewel Senna ernaast zat stuurde Prost willens en wetens de chicane in, waarbij hij en Senna elkaar raken. Prost moet met een kapotte auto opgeven. Senna heeft ogenschijnlijk geen ‘terminale’ schade opgelopen en heeft de motor nog lopen. Hij gebaard de marshalls om hem via een escape road weer terug de baan op te helpen om zodoende de wedstrijd te winnen. Na de wedstrijd wordt Senna gediskwalificeerd, juist omdat hij volgens Jean-Marie Balestre onrechtmatig gebruik zou hebben gemaakt van de escape road. Dit desondanks dat McLaren protest had ingediend, wat werd afgewezen. Hierna kreeg Senna een boete van $100.000,- en een schorsing van een half jaar. Het idee ontstond toen bij Senna dat Balestre dan ook bevooroordeeld was ten faveure van Prost. Beide zijn namelijk van Franse afkomst. Prost behaalt uiteindelijk dan ook de wereldtitel voor coureurs.

Senna vs Prost Suzuka 1990         Een jaar later, hetzelfde circuit – Prost rijd intussen voor Ferrari – beide heren vechten wederom voor de titel, alleen ditmaal heeft Senna de beste papieren. Pal voor aanvang van de wedstrijd wordt er besloten dat de pole van de linkerkant van de grid naar de rechterkant wordt gehaald, dit zonder duidelijke redenen waarom. Dit tot grote onvrede van Senna, die dan ook een protest hiertegen indient, omdat hij dan niet op de plek zou mogen starten waar het beste gripniveau is. Het protest wordt afgewezen. Gelijk bij de start van de wedstrijd wordt er al revanche genomen door Senna. Prost komt weliswaar beter van zijn startplek af, maar Senna weet zijn auto er half naast te zetten aan de binnenkant van de bocht. Prost stuurt in en Senna geeft niet mee, waardoor ze elkaar raken. Beide coureurs vallen uit, Prost woedend omdat hij uitgeschakeld is en Senna met het schaamrood op de kaken, dit omdat hij niet op deze manier de titel wilt binnenhalen, wat hij dus uiteindelijk wel doet. Een jaar later heeft Senna toegegeven dat zijn actie er een was met voorbedachten rade, als boetedoening voor 1989.

Einde van een era:

Gedurende het seizoen 1991 was er maar een controversieel incident tussen de beide coureurs. Prost in zijn inferieure Ferrari en Senna in een oppermachtige McLaren. Tijdens de Duitse Grand Prix op de Hockenheiming streden de heren om de 4e plaats. Daar waar Prost vond dat Senna te agressief aan het verdedigen was, nam  Prost bij de eerste chicane een escape road, waarbij Prost zijn auto liet afslaan bij het opkomen van het circuit. Toevalligerwijs viel Senna op hetzelfde punt uit in de laatste ronde vanwege een tekort aan benzine.

Prost moest in 1992 noodgedwongen een sabbatical nemen, dit omdat hij de Ferrari vergeleek met een vrachtwagen. De Braziliaan zat ook niet echt bepaald in een competitieve auto ten opzichte van Williams. Voor Williams werd dan ook dat seizoen Nigel Mansell kampioen. Prost maakte gedurende het seizoen 1992 bekend dat hij in ’93 voor Williams zou uitkomen – een stoeltje waar ook Senna op aan het azen was – Prost had alleen een clausule in zijn contract laten opnemen waarin stond dat hij niet Senna als teamgenoot wou hebben. Hierop noemde Senna Prost een lafaard tijdens de Portugese Grand Prix.

senna vs Prost Adelaide 1993 PodiumGedurende het seizoen 1993 ging de rivaliteit tussen Prost en Senna op de baan gewoon verder. Prost moest zelfs onder escorte van de politie naar het circuit van São Paulo gebracht worden, dit omdat de Brazilianen bijzonder vijandig naar hem waren. Het duo vervolgde hun gevechten op het Silverstone Circuit in Groot Brittanië. Waar Senna wederom zich agressief aan het verdedigen was ten opzichte van Prost. Bij de laatste wedstrijd van het seizoen, welke op het stratencircuit van Adelaide was – en naar wat uiteindelijk ook de laatste wedstrijd van Prost als Formule 1 coureur zou blijken te zijn – werd Prost op de hoogste trede van het podium getild voor een omhelzing.

  Senna, in 1994 rijdend voor Williams, overleed op 1 mei gedurende de Grand Prix van San Marino. Tijdens de begrafenis van Senna was Prost een van de dragers van de kist. In een interview wat Prost gegeven heeft ongeveer 4 jaar nadat Senna was overleden, zei Prost ‘dat met het overlijden van Ayrton Senna ook een deel van mijzelf is gestorven’, dit omdat de carrières van beide coureurs zo met elkaar verbonden was. Senna voelde hetzelfde toen Prost noodgedwongen in ’93 met pensioen ging. Een paar dagen voordat Senna noodlottig om het leven kwam, tijdens een onboard opname van het circuit van Imola voor het Franse televisiestation TF1 groette hij Prost met de woorden ‘A special hello to my… to our friend Alain. We all miss you Alain’. Waarop Prost zei zowel verbaast als geroerd te zijn door deze groet.

Deel II – Een Amerikaans Onderonsje

Advertenties

Een gedachte over “Rivaliteit op het circuit (deel I) – Prost contra Senna

  1. Pingback: Rivaliteit op het circuit (deel II) – Een Amerikaans onderonsje « De Pitbox

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s